REISSURAPORTIT

Jäätelö maistui Maarianhaminassa.

Matkapäiväkirja Maarianhaminaan 15.-17.8.2008

Aikainen huomen, lähtö tapahtui jo klo 02.00 Äänekosken matkahuollosta. Lähdin matkaan nuorimman tyttäreni, Isabellan kanssa. Matkalla nukahdimme jo Suolahdessa, mutta heräsimme Tampereella kovaan sateeseen. Mikähän luonnonilmiö sekin oli tänä kuivana kesänä. Laivaan nousimme Turusssa ja kokoonnuimme viettämään mukavan laivamatkan ja syömään aamupalan ja kuohuviiniä ja mansikoita, vau!

Maarianhaminaan saavuimme iltapäivällä ja saimme huoneet. Tein treffit kavereiden kanssa ala-aulaan ja lähdimme tutustumaan Maarianhaminan meininkiin. Kävimme kävelykadulla ja söimme Isabellan ja Liisan kanssa ISOT jäätelöt.

Maarianhaminan kesäpäivä oli lämmin. Petteri osti sortsit, tosi räväkät. Löysimme satamasta laivaravintolan ja nautimme kannella parit  siiderit ja tyttärelle limsat. Ilta oli tosi kaunis ja lämmin. Jatkoimme vielä iltaa kavereiden kanssa ja kävimme syömässä paikallisessa pubissa, ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi. Nukkumaan menimme kuitenkin ajoissa.

Nukuin hyvin ja niin nukkui Isabellakin. Aamupalalla jo kokoonnuimme ”meidän kööri”. Lähdimme linja-autolla tutustumaan Maarianhaminan ympäristöön. Ajoimme Bomarsundiin linnoituksen raunioille ja ihmettelimme sen laajuutta. Täällä oli ammuttu ne kuuluisat Ålannin sodan laukaukset (muistaakseni). Ihailimme tykkitorneja ja linnoituksia. Maisemat olivat upeita ja ihailtavaa ja ihmeteltävää riitti.

Ajoimme kuuluisaan Kastelholman linnaan, jossa Ruotsin kruununprinsessan Victorian on kerrottu käyneen lounastamassa. Illalla taas meidän kööri kokoontui ja menimme syömään laivaravintolaan. Ruoka oli aivan ihanaa upeine jälkiruokineen. Jatkoimme illanviettoamme paikallisella terassilla. Saimme tosi hyvän palvelu, kiitos Liisan sinisen enkelin. Illan päätteeksi kuulimme musiikkia takapihalta ja sieltä löysimme Kulturnat-tapahtuman ja muotinäytöksen (tietysti ruotsinkielisen), mutta show oli hyvä.

Aamulla lähdimme taas virkeänä uudelle kiertoajelulle. Tällä kertaa ajoimme viinitilalle. Sen alkuperäinen omistaja oli kuollut pari vuotta sitten ja tilan oli perinyt hänen enonsa. Ihailimme omena- ja päärynäpuita, joita oli satoja. Omistaja kertoi viinin valmistuksen saloja ja tutustuimme tislaamoon ja sen vehkeisiin. Aika monimutkaista ja tarkkaa tekemistä. Viinejä säilytetään tynnyreissä vuosia ennen kuin niitä pääsi nauttimaan. Tilalle on tehty vanhan tallin ylisille ravintola ja saimme maistiaisia siellä tehdyistä viineistä. Pitihän kotiin ostaa myös maistiaisia.

Tämän jälkeen matka jatkui jo satamaan. Terminaaliin mentäessä nousi mantereelta aivan mahtava ukonilma. Salamat löi aivan päällä ja ukkonen jyrisi. Vettä satoi ihan maahan asti ja paljon. Nautin luonnon näytelmistä aivan valtavasti, kunhan on turvallinen paikka sen seuraamiseen.

Laivaan noustuamme menimme syömään hienoon ravintolaan. Isabella nautti lasten buffetista täysin siemauksin ja me aikuiset nautimme ihanat pihvit viinin kera. Linja-autossa tulomatkalla oli jo aika hiljaista porukkaa. Kaikki joko torkkui tai nukkui. Matka oli aivan fantastinen ja lähden seuraavallekin matkalle. Taas jaksaa puurtaa jouluun asti, kun on nähnyt upean palan Suomea.